Lebo Mädveď opäť vo Forbes s Mapucle svet

Lebo Mädveď opäť vo Forbes s Mapucle svet

Pôvodný článok si môžete prečítať tu: https://www.forbes.sk/znacka-lebo-madved-vyraba-dizajnove-naucne-hry-so-svojim-najnovsim-produktom-mieri-do-sveta/

Značka Lebo Mädveď vyrába dizajnové náučne hry. So svojím najnovším produktom mieri do sveta

26. AUGUSTA 2020

Obdobie pandémie využili naplno. Príbeh o tom, ako trojica šikovných architektov v zložení Juraj Horňák, Erika Beňuška a Patrik Olejňák založila hravú značku Lebo Mädveď, sme vám predstavili ešte v júni 2019. Navrhovanie a výrobu edukatívnych dizajnových hier posunuli na vyššiu úroveň novým projektom Mapucle Svet. Ide o doposiaľ najväčší a najkomplexnejší produkt ich značky, okolo ktorého rozbehli aj crowdfundingovú kampaň na platforme Hithit.  

Viac hier, vyššia kvalita

Produkty značky Lebo Mädveď za uplynulý rok prešli niekoľkými zmenami. Trojica nechcela stagnovať, preto neustále pracovala na zvyšovaní kvality. Azda najvýraznejšou zmenou je fakt, že pôvodné gravírovanie laserom vymenili za tlač. „Nebolo to stabilné, pretože každý materiál je iný a ten gravír vyzeral vždy inak. Teraz grafiku zvrchu tlačíme, celý produkt je oveľa výraznejší a farebnejší,“ vysvetľuje Juraj. Mesiace od prvého článku na Forbes.sk zároveň označuje za veľmi aktívne obdobie. 

Trojica architektov totiž predstavila ďalšie edukatívne dizajnové hry, ako napríklad Folxeso, teda pexeso s nádychom slovenského folklóru. „Na každej kartičke je autentický vzor, región a názov obce. Ide väčšinou o malé rázovité obce, o ktorých ľudia väčšinou nepočuli,“ konštatuje Juraj. Na tomto projekte sa mu najviac páči, že ním nereprezentujú známe mestá, ale zabudnuté lokality s bohatou kultúrou a históriou. Celkovo sa tak už počet hier značky Lebo Mädveď zvýšil na 15.  

Hry od slovenskej značky Lebo Mädveď obľubujú ľudia rôznych vekových kategórií. Foto: archív značky Lebo Mädveď

Rozširovanie portfólia je podľa Juraja prirodzeným krokom. „Baví nás vymýšľať nové produkty, ktoré sú tematicky rôzne, a tak sa vieme zamerať aj na iné cieľové skupiny,“ dodáva. Každá hra z dielne Lebo Mädveď musí mať tri základné aspekty, okolo ktorých trojica architektov postavila túto značku. Vzdelanie. Hra. Dizajn. A od toho nemienia upustiť ani v budúcnosti.  

Peniaze navyše investujú do ateliéru

Veľký zlom pre značku Lebo Mädveď nastal počas prvej vlny šírenia koronavírusu. Aj trojica architektov sedela pre karanténu doma. Vtedy si Juraj predsavzal, že voľný čas venuje navrhovaniu a práci na nových produktoch. „Tým, že sa celý svet uzavrel a nemohlo sa cestovať, som symbolicky navrhol mapu svetu,“ hovorí o najnovšom produkte Mapucle Svet, nad ktorým strávil približne tri mesiace a finálnej verzii predchádzalo viacero prototypov. Podľa neho mali ľudia práve o tento koncept záujem už dlhšie obdobie. 

„Keďže sme boli finančne ‚vyšťavení‘ a vyrobiť produkt niečo stojí, rozhodli sme sa, že vytvoríme crowdfundingovú kampaň. Tá je teraz presne v polovici,“ hovorí. Na platforme Hithit si trojica architektov dala za cieľ vyzbierať 5-tisíc eur, vďaka ktorým by mohli výrobu produktu Mapucle Svet rozbehnúť naplno. Ak by sa im podarilo vyzbierať financie nad rámec tejto sumy, investovali by ich do svojho ateliéru v Novej Cvernovke. Chceli by z neho vytvoriť reprezentatívne miesto značky Lebo Mädveď.  

Najnovším počinom hravej značky je projekt Mapucle Svet. Foto: archív značky Lebo Mädveď

A ako vlastne prebiehala príprava produktu Mapucle Svet? „Je to zaujímavý proces,“ vraví Juraj. „Mapové zobrazovanie je dosť problematické. V tomto smere neexistuje dokonalé zobrazenie sveta, ani glóbus ním nie je. A mapa dupľom nie. Keď 3D objekt sploštíte do 2D, tak nastanú zmeny vo veľkosti niektorých krajín.“ Juraj približuje, že Grónsko, Kanada či Rusko sú väčšinou natiahnuté, zatiaľ čo Afrika sa zdá byť menšia, než v skutočnosti je. Čím vzdialenejšia je krajina od rovníka, tým viac je natiahnutá.  

Dizajnovanie produktu Mapucle Svet bolo zložité, pretože Juraj nemohol umiestniť každú krajinu na samostatný dielik. Kúskov by podľa neho bolo priveľa a ľahko by sa mohlo stať, že sa postrácajú. Zároveň hrozilo, že by sa napríklad pri takom Čile, ktoré je úzke od severu na juh, mohol dielik zlomiť. Preto musel krajiny spájať dokopy a vytvárať z nich zmysluplné celky. „Mojím hlavným konzultantom bol brat, ktorý sprevádza ľudí po svete a rozumie histórii i geografii,“ upresňuje Juraj. https://www.youtube.com/embed/56pH58opXTw?feature=oembed

Produkt Mapucle Svet vytvoril v troch verziách – Mini, Midi a Maxi. Sú rozdielne veľké a majú rôzny počet dielikov. Vo verzii Mini je ich spolu 16, v Midi 50 a v Maxi až 126. Ich skladanie je sťažené napríklad tým, že Juraj namiesto celých názvov krajín uviedol iba ich medzinárodné dvojpísmenkové skratky a k nim pridal legendu. „Zobrazili sme rieky, poludníky, rovnobežky, obratníky,“ menuje ďalšie zaujímavosti a hneď dopĺňa, „V najväčšej verzii som vysvetlil napríklad to, čo znamená obratník Raka alebo obratník Kozorožca.“ 

Budúcnosť? Ísť do zahraničia, veľkosti a priestoru

Pre trojicu je produkt Mapucle Svet veľkým krokom vpred. Vytvorili ho totiž v slovenčine, češtine a angličtine, čím sa z neho stáva medzinárodný produkt. „Otvára nám to bránu do sveta,“ hovorí Juraj. „Chceli by sme ísť do susedných krajín ako Rakúsko, Poľsko, Maďarsko. Pomaly sa dostávame na český trh, kde sme už boli na viacerých dizajnových trhoch a predávajú nás aj v zopár obchodoch.“  

Doteraz najpredávanejším produktom značky Lebo Mädveď sú Mapucle Slovensko okresy, no rovnako dobre sa darí hre Mapucle Európa krajiny. „Keď predávame na trhoch na Slovensku, tak Slováci kupujú viac Slovensko ako Európu. A keď sme v Česku, tak Česi kupujú viac Európu ako Česko,“ dopĺňa Juraj. Podľa neho to môže by spôsobené i tým, že na rozdiel od našich susedov u nás majú okresy stále administratívny zmysel a spoznávame ich aj na základe evidenčných čísiel vozidiel.  

Juraj Horňák (vzadu) a Erika Beňuška (vpredu) počas predajného eventu. Foto: archív značky Lebo Mädveď

Avšak na tomto mieste sa práca trojice architektov ani zďaleka nekončí. Do Vianoc by chceli vyrobiť rozoberateľný rám na pucle. „Ľuďom sa Mapucle páčia i esteticky, a chceli by si ich vystaviť na stenu,“ približuje Juraj. Tento produkt už majú v značke Lebo Mädveď navrhnutý, teraz sa púšťajú do skúšania prototypov. Ide v podstate o rám, do ktorého sa pucle vložia, zafixujú bez lepidla, a budú sa môcť kedykoľvek vybrať a zase odložiť späť. Tým sa z hry stane dizajnový prvok interiéru. 

Juraj sa delí aj o veľkú víziu, ktorú by chcel v budúcnosti zrealizovať. Po produkte Mapucle Svet Mini, Midi a Maxi, by chcel prísť s variantom Mega. „Je to súčasť dlhodobého plánu v rámci Lebo Mädveď. Chcem vytvárať veľké a luxusné verzie našich produktov na zákazku. Budú zavesené na stene,  fungovať budú možno na magnetovom systéme, a rozdelené na zhruba 500 kusov,“ upresňuje svoju predstavu, a smeje sa, že je pre nich ako pre architektov prirodzené ísť do väčších rozmerov, aby hra neostala iba na stole. Svoj smer teda vidia i v tom, aby ľudia museli viac hýbať telom, pohybovať sa v priestore a nesedieť.