top of page

Pôvodný text si môžete prečítať na stránke: https://hashtag.zoznam.sk/rozhovor-lebo-madved-mapucle/

Trojica založila značku, ktorú Slováci milujú: Drevené puzzle Lebo Mädveď sú absolútny originál, jedny môžeš získať aj ty.

#Trojica mladých ľudí, Juraj Horňák, Erika Beňuška a Patrik Olejňák, ešte koncom roka 2018 založili značku Lebo Mädveď, ktorá prichádza s edukatívnymi hrami pre rôzne vekové kategórie. Dnes už ponúkajú množstvo verzií, medzi ktorými sú jasnými favoritmi drevené Mapucle.

Teraz vytvorili najnovší a najväčší prírastok do svojho portfólia – Mapucle svet. O nich, ale aj o samotnom tvorivom procese a aktuálnej crowfundingovej kampani sme sa porozprávali v rozhovore.

Ako a kedy vznikol nápad založiť Lebo Mädveď a pustiť sa do tvorby netradičných drevených puzzle nielen pre deti?

Úplne prvé Mapucle vznikli spontánne ako darček pre môjho brata. Ten strávil veľa rokov v Ázii a už precestoval polku sveta. Preto som mu chcel vyrobiť niečo, z čoho sa, naopak, naučí niečo o Slovensku, lebo to až tak precestované nemal. Zároveň som vtedy ešte študoval architektúru a mal som skúsenosti s prácou s laserom, ktorý sme využívali na výrobu modelov do školy.

Napadlo mi, že keď rozrežem mapu Slovenska na jednotlivé okresy, vznikne z toho hravý náučný predmet. Prvý prototyp sa nevolal Mapucle, mal na sebe napísané iba „Fest dobrá hra.“ Nebolo v pláne, aby prerástol do projektu, ktorý sa dnes volá Lebo Mädveď. Až po úspechu v okolí rodiny a blízkych som sa rozhodol tomu dať serióznejšiu podobu, doladiť detaily a vymyslieť k tomu meno a značku.


Mapucle Svet vzdelávajú aj zabávajú (Zdroj: Hashtag/Laura Kaličiaková)


Mapucle sú na trhu už nejaký ten čas. Ja osobne som sa stretol aj s tým, že ho mali deti na škole ako didaktickú pomôcku, ale vytiahli ju napríklad aj 25-roční známi počas jedného večera. V čom podľa vás spočíva všestrannosť tohto produktu, že dokáže zaujať tak širokú cieľovku?

Je to jednoznačne tým, že hrať sa je prirodzené pre ľudí všetkých vekových kategórií. Sami to vidíme na akciách a trhoch kde chodíme. Niekedy sa ľudia tvária, že načo je to dobré také skladačky, ale po chvíli ich to rozmrazí a strávia pri nás pol hodinu aj hodinu. Hrať sa proste chceme všetci, či už o tom vieme, alebo nie. Je nám to prirodzené.


Mapucle Svet vzdelávajú aj zabávajú (Zdroj: Lebo Mädveď)


Okrem Mapuclí ste predstavili aj Folxeso – pexeso, na ktorom sa nachádza obec, región a typický vzor. Ktorému z vašich produktov sa darí najviac?

Na Folxese ja zaujímavé, že najprv vzniklo Folketo, čo znamená folklórne kvarteto. Veľa ľudí už ani nevie, alebo si iba letmo pamätá čo je kvarteto a ako sa hrá. Rozhodli sme sa preto z tých istých vzorov urobiť aj pexeso a je o to väčší záujem. Najviac sa stále darí Mapucliam, konkrétne to sú hlavne Mapucle Slovensko okresy a Európa. Očakávame ale, že najnovší produkt Mapucle Svet má potenciál ich všetkých predbehnúť.


Folxeso (Zdroj: Lebo Mädveď)


Čo je pre vás najdôležitejšie pri tvorbe novej hry?

Aby sme nevybočili zo svojich štandardov. Každý náš produkt musí obsahovať tri aspekty: hra, vzdelanie a dizajn. Musí mať pridanú hodnotu, aby človeku niečo dal, a musí byť podaný hravo, aby ľudí bavil. A zároveň musí zapadať do nášho minimalistického Lebo Mädveď vizuálu, kde radi pracujeme s estetikou samotného materiálu. Ľudia majú radi pekné produkty a čím sú krajšie, tým viac majú tendenciu sa s nimi hrať a tým pádom sa aj viac naučia.


Juraj Horňák, Erika Beňuška a Patrik Olejňák počas otvárania nového ateliéru Lebo Mädveď (Zdroj: Lebo Mädveď)


Okrem samotnej hry si ľudia hneď všimnú aj jej spracovanie. O výrobu sa staráte sami? Snažíte sa dbať aj na ekologickú stránku?

Určite sa snažíme dbať na ekologickú stránku. Produkty práve preto vyrábame z prírodného materiálu MDF, ktorého výroba ani odpad nie sú škodlivé. Zároveň pri práci s laserom vzniká minimum odpadu a materiál sa využíva veľmi efektívne. Taktiež je pre nás dôležité, aby sme produkty vyrábali lokálne, teda podporili lokálny trh a znižovali dopravu. Naše produkty vyrába veľmi šikovná firma 4frommedia, ktorá sídli v Prievidzi.


Mapucle Svet vzdelávajú aj zabávajú (Zdroj: Lebo Mädveď)


Ovplyvnila pandémia nejakým spôsobom záujem o vaše výrobky?

Ťažko jasne povedať. Zaznamenali sme menšie predaje, ale to môže byť spôsobené hlavne tým, že sa zrušili všetky podujatia, kde sme tradične chodili predávať. Každopádne sme zistili, že v online marketingu máme ešte veľké medzery a musíme sa naň viac zamerať.

Okrem toho ste počas karantény vytvorili Mapucle Svet. Ako vyzerala príprava a samotný vznik tohto produktu? Mali ste sťažené podmienky pri vývoji, respektíve čo vás v konečnom dôsledku potrápilo najviac?

Povedal by som, že práve naopak. Podmienky boli zjednodušené tým, že sa celý svet zastavil a bolo menej vecí, ktoré by nás od toho vyrušovali. Vznik produktu začína analýzou máp a výberu tej správnej, keďže mapové zobrazovanie sveta nie je vôbec jednoznačné. Nasledujú pokusné prototypy, kde skúšame rôzne verzie rozdelenia, veľkosti a množstva jednotlivých informácií.

Z toho sme nakoniec vybrali tri verzie MINI, MIDI a MAXI s rôznymi veľkosťami a obtiažnosti. Najviac nás asi trápilo, že sme si neboli istí, kedy ísť s produktom von. Chceli sme ho priniesť na trh prostredníctvom crowdfundingovej kampane, ale nevedeli sme, či je práve teraz tá správna doba. Riskli sme to a ukazuje sa, že to nebol zlý ťah.


Mapucle Svet vzdelávajú aj zabávajú (Zdroj: Lebo Mädveď)


My sme mali možnosť vyskúšať si najväčšiu verziu Mapuclí svet. Priznáme sa, že sme pri nej strávili omnoho viac času, než sme si pôvodne mysleli, čo je len dobre. Priučili sme sa niečo nové a zároveň sme sa pri tom poriadne zabavili. Pri pohľade na postavené Mapucle nám však napadlo, že niekto by ich možno chcel mať na stene. Majú ich ľudia lepiť ako klasické puzzle, alebo existuje iný variant?

To je absolútna klasika. Väčšina ľudí si myslí, že to poskladá oveľa skôr, ako im to potom v skutočnosti trvá. To aj dokazuje opodstatnenie takýchto edukatívnych hier. Ohľadom rámu, to je veľmi dobrá otázka, lebo nie ste ani z ďaleka prví, koho to zaujíma.

Je to náš najbližší mini projektík, s ktorým chceme prísť do Vianoc. Vyrobiť závesné a rozoberateľné rámy. Nechceme, aby si ľudia Mapucle lepili, lebo to by zabilo prvotnú myšlienku hry. Vyrábame rámy ktoré sa dajú rozobrať, a keď sa práve nehráte, tak vám zdobia stenu, a keď sa chcete hrať, jednoducho sa k svojej hre dostanete.


Mapucle Svet sú zložitejšie, než sa na prvý pohľad zdá (Zdroj: Hashtag/Laura Kaličiaková)


Mysleli ste pri svojich produktoch aj na to, že by ich mohli deti obliať? Sú nejakým spôsobom chránené, či do nejakej miery odolné voči vode?

Toto je bohužiaľ jedna z nevýhod materiálu MDF. Je relatívne citlivý na vodu. Naše hry ani prvotne neboli myslené pre deti, ale skôr pre dospelých. V budúcnosti máme v pláne experimentovať s rôznymi materiálmi a skúšať, ktoré sú na čo dobré. Zatiaľ sme ale spokojní so súčasnou verziou. Neviem posúdiť, ako často sa to ľuďom stáva, ale ešte sme nedostali podobnú pripomienku od zákazníkov.

Hru ste vytvorili vo viacerých jazykových verziách. Darí sa vám aj na zahraničných trhoch? Chceli by ste expandovať ďalej aj mimo Slovenska a Česka?

Mapucle Svet bude práve tá pomyselná brána do sveta, a zároveň aj motivácia, aby sme to začali poriadne riešiť. Začali sme na Slovensku, pomaly expandujeme do Česka a čoskoro by sme chceli ísť aj do ostatných susedných krajín, ale aj na celkový medzinárodný trh.


Mapucle Svet vzdelávajú aj zabávajú (Zdroj: Lebo Mädveď)

Svoj najnovší produkt ste predstavili cez crowdfundingovú kampaň. Prečo ste sa rozhodli ísť touto cestou a ako sa vám v nej momentálne darí?

Celá situácia počas korony nás vyšťavila ako mnohých iných. Rozbehnúť nový produkt nie je len tak. O to viac, ak je to ten najväčší, ktorý máte v ponuke. Rozhodli sme sa preto vyzbierať peniaze na rozbeh tým, že všetko, čo vyzbierame nad rámec prvotného cieľa, investujeme do nášho nového ateliéru v Novej Cvernovke v Bratislave.

Lebo Mädveď môžeš sledovať na Facebooku aj Instagrame

Crowdfunding je zároveň dobrý spôsob, ako zvýšiť viditeľnosť svojej značky a priblížiť sa ľuďom. Môžu dosť detailne sledovať celú kampaň a nahliadnuť hlbšie do procesu výroby a celkového fungovania projektu. Kampaň už skoro končí a my sme tesne pred dosiahnutím 100 %. Nebolo to ľahké, ale stálo to zato. Veľa sme sa vďaka tomu naučili a určite to nebola naša posledná crowdfundingová kampaň. Nápadov máme kopec.


Juraj Horňák, Erika Beňuška a Patrik Olejňák počas otvárania nového ateliéru Lebo Mädveď (Zdroj: Lebo Mädveď)

Комментарии


bottom of page